ارتباط رفتارهای بین فردی معلمان با شاخص‌های انگیزشی و مراحل تغییر رفتار در تربیت‌بدنی آنلاین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز

2 دانشجوی دکترا رفتار حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

3 دانشگاه ارومیه

10.22034/mmbj.2024.59419.1065

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط رفتارهای بین فردی معلمان با شاخص‌های انگیزشی و مراحل تغییر رفتار تمرینی دانش‌آموزان در کلاس تربیت‌بدنی با سیستم آموزش مجازی در دوران کرونا بود. بدین منظور، 318 نفر دانش‌آموز (274 دختر و 44 پسر) از شهرستان ارومیه در دوران کرونا به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه‌های رفتارهای بین فردی معلمان (IBQ)، تنظیمات رفتاری در فعالیت‌بدنی (BREQ) و مراحل تغییر رفتار تمرینی (SEBCQ) را تکمیل نمودند. به منظور بررسی ارتباط بین رفتارهای بین فردی معلمان با شاخص‌های انگیزشی، سن و وضعیت اجتماعی- اقتصادی از ضریب همبستگی پیرسون و ارتباط بین رفتارهای بین فردی معلمان و شاخص‌های انگیزشی دانش‌آموزان با مراحل تغییر رفتار از ضریب همبستگی اسپیرمن، همچنین از آنالیز مانوا جهت بررسی تفاوت بین دختران و پسران در متغیرهای اصلی پژوهش استفاده گردید و در نهایت از تحلیل تشخیص به منظور پیش‌بینی میزان قدرت پیش‌بینی متغیر ملاک (مراحل تغییر رفتار) توسط متغیرهای پیش‌بین (شاخص‌های انگیزشی و رفتارهای بین فردی معلمان) با سطح معناداری 05/0 استفاده شد. نتایج بیانگر اهمیت و نقش شاخص انگیزش خود-مختار در مراحل تغییر رفتار در کلاس تربیت‌بدنی مجازی بود. در واقع معلمان تربیت‌بدنی می‌توانند با ایجاد ساختارهای ارتباطی حامی نیازها در کلاس تربیت‌بدنی، مانند تشویق به پیش قدمی و ابتکار، اجازه شرکت در تصمیم‌گیری، ارائه حق انتخاب با اهداف و ارزش‌های دانش‌آموزان، ارائه بازخوردهای مشخص و سازنده، در درگیر شدن بیشتر در کلاس تربیت بدنی مؤثر واقع شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Relationship between teachers' interpersonal behaviors with motivational regulations and stages of change in online physical education

نویسندگان [English]

  • Behzad Behzadnia 1
  • Zohreh Khalilpour 1
  • rogayeh alizadeh 2
  • Setareh Amiri 3
1 Tabriz
2 PhD student in motor behavior, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
3 University of Urmia
چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the relationship between teachers' interpersonal behaviors with motivational regulations and the stages of exercise behavior change in physical education class with a virtual education system during the Corona era. Therefore, 318 students (274 girls and 44 boys) from Urmia city were selected as an available sample during the Corona period. They completed, Interpersonal Behaviors Questionnaire (IBQ), Behavioural Regulation in Exercise Questionnaire (BREQ), and Stages of Exercise Behavior Change Questionnaire (SEBCQ). In order to investigate the relationship between teachers' interpersonal behaviors with motivational regulations, age and socio-economic status from Pearson's correlation coefficient and the relationship between teachers' interpersonal behaviors and students' motivational indicators with stages of exercise behavior change from Spearman's correlation coefficient, also from MANOVA analysis to investigate the difference between girls and boys in the main research variables were used. Finally, multiple discriminates analysis was used to predict the predictive power of the criterion variable (stages of exercise behavior change) by predictor variables (teachers' motivational regulations and interpersonal behaviors) with a significance level of 0.05. The results showed the importance and role of autonomous motivation in the stages of behavior change in online physical education class. In fact, physical education teachers can by creating communication structures that support the needs in the physical education class, such as encouraging initiative and initiative, allowing participation in decision-making, providing the right to choose with students' goals and values, providing specific and constructive feedback, in involving students more in Physical education classes become effective.

کلیدواژه‌ها [English]

  • autonomous motivation
  • basic psychological needs
  • students
  • physical education

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 25 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 11 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 16 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 25 اردیبهشت 1403