تأثیر تداخل زمینه‌ای بر اکتساب و یادگیری سرویس والیبال، با اثر تعدیل‌کنندگی میزان هیجان‌خواهی فراگیران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز

2 'گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز تبریز ایران

3 گروه رفتار حرکتی، دانکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

10.22034/mmbj.2024.59156.1063

چکیده

مطالعات ارتباط نزدیکی مابین یادگیری و انگیختگی آزمودنی‌ها نشان می‌دهند؛ هیجان‌خواهان اغلب محیطی با انگیختگی بالا، برای فعالیت‌ برمی‌گزینند. لذا مطالعه حاضر، تاثیر تداخل زمینه‌ای بر اکتساب، یادداری و انتقال دو نوع سرویس والیبال، با اثر تعدیل‌کنندگی میزان هیجان‌خواهی را بررسی‌کرد. طرح تحقیق نیمه‌تجربی با پیش‌آزمون/ پس-آزمون 4 گروهی است. نمونه مورد نظر 48 نفر به صورت داوطلبانه از بین دانش‌آموزان پایه‌ ششم در رده سنی 11 تا 13 سال انتخاب شد. براساس مقیاس هیجان‌خواهی به دو گروه هیجان‌خواهی بالا و پایین تقسیم و بصورت تصادفی در 2 گروه تمرینی مسدود و تصادفی جای‌گرفتند. هر چهارگروه طی 9 جلسه یک ساعته مداخله تمرینی 60 کوشش سرویس ساده و موجی انجام‌دادند. مقیاس هیجانخواهی زاکرمن و آزمون ایفرد برای سنجش میزان هیجانخواهی و امتیازدهی سرویس والیبال به‌کاررفت. تفاوت معنی‌داری در اکتساب، یادداری و انتقال سرویس ساده بین گروه‌های مختلف مشاهده گردید (p=0/004, p=0/0001, p=0/001). تفاوت در مورد سرویس موجی در زمینه یادداری و انتقال معنی‌دار بود (p=0/004, p=0/001). در هر دو گروه هیجان خواه بالا و پایین، تفاوت های قابل توجهی در مراحل مختلف یادگیری سرویس های والیبال ساده و موجی در هر دو شرایط تمرین تصادفی و مسدود مشاهده شد.

نتیجه گیری: روش‌های تمرینی مسدود و تصادفی در هر دو گروه هیجان‌خواه بالا و پایین برای پیشرفت مهارت سرویس والیبال مؤثر‌است؛ در نتیجه می توان هر دو روش تمرینی را برای آموزش مهارت های والیبال توصیه کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Contextual Interference on Acquisition and Learning of Volleyball Service, with the Moderating Effect of the Amount of Subjects’ Sensation Seeking

نویسندگان [English]

  • zohreh naseri 1
  • mohammadtaghi aghdasi 2
  • Seyed Hojjat Zamani Sani 3
1 Department of Movement Behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Tabriz
2 Motor Behavior department Faculty of Physical Education and Sports Sciences University of Tabriz Tabriz Iran
3 Motor behavior department, physical education and sport science faculty, university of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Based on the studies, there exists a significant relationship between learning and the arousal of individuals when performing motor tasks. Individuals inclined towards excitement tend to favor environments with heightened arousal for activity. In this particular study, the impact of contextual interference on learning two types of volleyball serves was explored, considering the potential moderating effect of students’ sensation-seeking tendencies.

A total of 48 sixth-grade students in the age group of 11 to 13, were categorized into high and low sensation-seeking groups based on the sensation-seeking scale. They were then randomly assigned to two training groups: one with blocked practice and the other with random practice. Both groups engaged in 60 attempts of simple and wave services across 9 one-hour training sessions. Data were collected using Zuckerman's sensation-seeking scale and AAHPERD's standard test.

Statistically significant differences were noted in the acquisition, retention, and transfer of the simple volleyball serve between groups exhibiting high and low excitement levels in both blocked and random training conditions (p=0/004, p=0/0001, p=0/001). However, the findings related to the wave service were only significant concerning memory and transfer (p=0/004, p=0/001). Additionally, within both high and low sensation-seeking groups, significant differences were observed in the various stages of learning the simple and wave volleyball serves under both random and blocked practice conditions.

Conclusion: Utilizing both blocked and random training methods proved effective for enhancing volleyball serve skills in groups exhibiting both high and low sensation-seeking tendencies. Consequently, both training methods can be recommended for teaching volleyball skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Acquisition
  • Contextual Interference
  • Motor Learnin
  • Sensation Seeking
  • Volleyball

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 25 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 18 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 16 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 25 اردیبهشت 1403