ارتباط بین تنظیمات انگیزشی با عملکرد شغلی در معلمان: بررسی نقش میانجی‌گری اعتماد به نفس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، تبریز، تبریز، ایران

3 دانشگاه تبریز

10.22034/mmbj.2024.60730.1086

چکیده

هدف: پژوهش حاضر ارتباط بین تنظیمات انگیزشی با عملکرد شغلی در معلمان تربیت بدنی با بررسی نقش میانجی‌گری اعتماد به نفس بررسی کرده است. روش‌شناسی: بدین منظور، 400 معلم تربیت بدنی شاغل در مقاطع تحصیلی مختلف مدارس دولتی و غیردولتی استان آذربایجان شرقی و استان میسان عراق با روش نمونه‌گیری دردسترس به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه‌های انگیزش، عملکرد شغلی، و اعتماد به ‌نفس بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی) استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که تنظیمات انگیزشی با مقدار 99/7=t و سطح معناداری 001/0 با قدرت بتای 34 درصد توان پیش‌بینی عملکرد شغلی معلمان را دارد. با توجه به ضریب همبستگی تفکیکی 37/0 زمانی که اثر دیگر متغیرها از هر دو متغیر انرژی درونی و عملکرد شغلی برداشته شد، همبستگی بین این دو متغیر از 60/0 به 37/0 کاهش یافت. از این رو نتایج نشان می‌دهد که نقش میانجی‌گری اعتماد به نفس در ارتباط بین دو متغیر انگیزش خودمختار و عملکرد شغلی اثرگذار است. نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت که با افزایش اعتمادبه‌نفس در معلمان می‌توان انگیزش خودمختار را در آنها افزایش داده و موجبات بهبود عملکرد شغلی را در آنها ایجاد کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The relationship between motivational settings and job performance in teachers: Investigating the mediating role of self-confidence

نویسندگان [English]

  • Mahta Eskandarnejad 1
  • Hossein Abbas 2
  • Behzad Behzadnia 3
1 Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Physical Education, Tabriz, Iran
2 Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Physical Education, Tabriz, Tabriz, Iran
3 Tabriz
چکیده [English]

Objective: The present study examined the relationship between self-determined motivation and job performance in physical education teachers, through the mediating role of self-confidence. Method: Four hundred physical education teachers working in different educational levels of government and non-government schools of East Azerbaijan province (Iran) and Maysan province (Iraq) were selected as the statistical sample of the research. Participants filled out the motivational self-regulation, job performance, and self-confidence questionnaires. To analyze data, descriptive and inferential statistics methods (Pearson correlation test and linear regression) were used. Findings: Findings showed that self-determined motivation with a value of t =7.99 and (p < 0.001) with a beta power of 34% predicted teachers' job performance. According to the differential correlation coefficient of .37, when the effect of variables has controlled in the relation between self-determined motivation and job performance, the correlation between these two variables decreased from 0.60 to 0.37. Thus, our findings shows that the mediating role of variable teachers' self-confidence is significant in the relationship between these variables. Conclusion: In a conclusion, by increasing self-confidence in teachers, it is possible to increase their self-determined motivation and improve their job performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Job performance
  • self-confidence
  • motivation
  • teachers

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 07 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 01 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 16 مرداد 1403