مقایسه بهزیستی روانشناختی و پانیک دانشجویان دختر تربیت بدنی و غیر‌تربیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، ایران.

10.22034/mmbj.2024.58984.1062

چکیده

با توجه به اینکه پانیک یکی از شایع‌ترین اختلالات اضطرابی است بر کیفیت زندگی و بهزیستی دانشجویان تاثیر منفی می‌گذارد. هدف از این پژوهش مقایسه بهزیستی روانشناختی و پانیک دانشجویان دختر تربیت‌بدنی و غیرتربیت بدنی می‌باشد. این مطالعه به روش پس‌رویدادی با طرح علی-مقایسه‌ای همچنین توصیفی از نوع همبستگی بود که برای جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌ها از طریق اطلاع‌رسانی در اختیار دانشجویان قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیة دانشجویان دختر دانشگاه تبریز در سالتحصیلی 1401-1402 بودند که از این بین 89 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب و به صورت الکترونیکی پرسشنامه‌ها را تکمیل نمودند. ابزاری که جهت گردآوری داده‌ها در این مطالعه استفاده شد شامل فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه هراس آلبانی بارلو و زینبارگ (APPQ) برای سنجش اضطراب اجتماعی و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف برای سنجش بهزیستی روانشناختی دانشجویان می‌باشد. با توجه به اهداف پژوهش داده‌ها از روش مقایسه میانگین‌ها، آزمون t مستقل و همبستگی پیرسون توسط نرم افزار SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد در مؤلفه‌های بهزیستی روانشناختی دانشجویان تربیت‌بدنی و غیر‌تربیت بدنی تفاوت معناداری وجود دارد و در دانشجویان تربیت-بدنی بهزیستی روانشناختی بالاتری نسبت به دانشجویان غیرتربیت‌‌بدنی گزارش شد. همچنین در مؤلفه‌های مربوط به پانیک، دانشجویان تربیت‌بدنی و غیر‌تربیت بدنی تفاوت معناداری مشاهده شد و دانشجویان تربیت‌بدنی پانیک کمتری نسبت به دانشجویان غیرتربیت‌بدنی داشتند. نتایج حاکی از آن است که شرکت و انجام فعالیت‌های بدنی و ورزشی باعث افزایش بهزیستی‌ روانشناختی در دانشجویان شده و اضطراب و هراس را در دانشجویان کاهش می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of psychological well-being and panic of physical education and non-physical education female students

نویسندگان [English]

  • Mahta Eskandarnejad
  • Tahereh Alimohammadi
Department of Movement Behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Considering that panic is one of the most common anxiety disorders, it has a negative effect on the quality of life and well-being of students. The purpose of this research is to compare the psychological well-being and panic of physical education and non-physical education female students. This study was a post-event method with a causal-comparative design as well as a correlational description, which was provided to the students through information to collect data. The statistical population of this research included all the female students of Tabriz University in the academic year of 1401-1402, of which 89 were selected as a statistical sample using available sampling and completed the questionnaires electronically. The tools that were used to collect data in this study include the demographic information form and the Albany Barlow and Zinbarg Panic Questionnaire (APPQ) to measure social anxiety and the Rief psychological well-being questionnaire to measure the psychological well-being of students. According to the objectives of the research, the data were analyzed using the method of comparison of averages, independent t-test and Pearson's correlation by SPSS software. The results showed that there is a significant difference in the psychological well-being components of physical education and non-physical education students, and higher psychological well-being was reported in physical education students than non-physical education students. Also, a significant difference was observed in the panic components of physical education and non-physical education students, and physical education students had less panic than non-physical education students. The results indicate that participating in physical and sports activities increases psychological well-being in students and reduces anxiety and fear in students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Well-being
  • panic
  • physical education
  • sports

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 06 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 11 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 16 مرداد 1403