نقش رفتارهای بین فردی والدین بر شاخص‌های روانشناختی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه تبریز.ایران

2 'گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز تبریز ایران

3 دانشگاه تبریز

10.22034/mmbj.2024.60634.1083

چکیده

بر اساس نظریه خودمختاری، حمایت از نیازهای اساسی روانشناختی جنبه مهمی از تعاملات والدین با فرزندان است. این مطالعه با هدف بررسی نقش رفتارهای حامی- نیاز، تخریب کننده- نیاز و بی تفاوت والدین بر شاخص‌های روانشناختی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر انجام شد. مطالعه حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری مطالعه را دانش‌آموزان کم توان ذهنی شهرستان مریوان تشکیل دادند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های رفتارهای بین فردی والدین بهاوسار (2019)، نیازهای اساسی روانشناختی چن (2015)، تنظیمات انگیزشی رایان و کانل (1989) و مقیاس بهزیستی داینر و امونز (1984) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که رفتارهای حامی- نیاز والدین با انگیزه درونی، عاطفه مثبت و رضایت از نیازهای اساسی روانشناختی ارتباط مثبت و با تنظیم بیرونی، عاطفه منفی و سرخوردگی از نیازهای اساسی روانشناختی ارتباط منفی دارد (05/0>p ). رفتارهای تخریب‌کننده- نیاز والدین با تنظیم درون فکنی‌شده، بی‌انگیزگی، عاطفه منفی و سرخوردگی از نیازهای اساسی روانشناختی ارتباط مثبت و با تنظیم خودپذیر، عاطفه مثبت و رضایت از نیازهای اساسی روانشناختی ارتباط منفی دارد (05/0>p ). علاوه بر این، رفتارهای بی‌تفاوت والدین با تنظیم درون فکنی‌شده، تنظیم بیرونی، بی‌انگیزگی، عاطفه منفی و سرخوردگی از نیازهای اساسی روانشناختی ارتباط مثبت و با تنظیم خودپذیر، عاطفه مثبت و رضایت از نیازهای اساسی روانشناختی ارتباط منفی دارد (05/0>p ). با توجه به نتایج به دست آمده، به نظر می‌رسد سبک فرزندپروری حامی- نیاز در تقویت شاخص‌های روانشناختی مثبت و کاهش شاخص‌های روانشناختی منفی در دانش‌آموزان کم توان ذهنی آموزش‌پذیر مؤثر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Role of Parents' Interpersonal Behaviors on the Psychological Indicators in Educable Students with Intellectual Disabilities

نویسندگان [English]

  • Asra Shahbazi 1
  • mohammadtaghi aghdasi 2
  • Behzad Behzadnia 3
1 Phd student of movement behavior, Faculty of Sports Sciences, University of Tabriz, Iran
2 Motor Behavior department Faculty of Physical Education and Sports Sciences University of Tabriz Tabriz Iran
3 Tabriz
چکیده [English]

According to self-determination theory, supporting basic psychological needs is an important aspect of parents' interactions with children. this study was conducted with the aim of investigating the role of need-supportive, need-destructive and indifferent behaviors of parents on psychological indicators of educable students with intellectual disabilities. The present study is of a descriptive-correlation type. The statistical population of the present study was made up of educable intellectual disabilities student of Marivan city. To collect data, questionnaires of parental interpersonal behaviors of Bhavasar et al (2019), basic psychological needs (Chen et al, 2015), motivational regulations (Ryan & Connell, 1989), well-being (Diener & Emmons, 1984) were used. The data were analyzed using Pearson's correlation test at a significance level of 0.05. The results showed that parents' support-need behaviors have a positive relationship with intrinsicc motivation, positive affect, and satisfaction of basic psychological needs, and a negative relationship with external regulation, negative affect, and frustration with basic psychological needs (p<0.05). Destructive behaviors - parents' need has a positive relationship with introjected regulation, amotivation, negative affect and frustration of basic psychological needs, and a negative relationship with identified regulation, positive affect and satisfaction of basic psychological needs (p<0.05). In addition, the indifferent behavior of parents has a positive relationship with the introjected regulation, the external regulation, amotivation, negative affect, and frustration of basic psychological needs, and it has a negative relationship with identified regulation, positive affect and satisfaction of basic psychological needs (p<0.05). According to the obtained results, it seems that need-supportive parenting style is effective in strengthening positive psychological indicators and reducing negative psychological indicators in educable students with intellectual disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Basic psychological needs
  • Well-being
  • Motivation
  • Intellectual disabilities

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 شهریور 1403
  • تاریخ دریافت: 19 فروردین 1403
  • تاریخ بازنگری: 07 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 17 شهریور 1403