ارتباط بین رفتارهای بین فردی اساتید با انگیزه های بهزیستی، رضامندی از نیازهای اساسی، مشارکت ورزشی و بهزیستی دانشجویان در کلاس‌های تربیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز

2 دکتری رفتارحرکتی/ رفتار حرکتی/ دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی/دانشگاه تبریز/ تبریز/ ایران

10.22034/mmbj.2025.64448.1134

چکیده

انگیزه های بهزیستی دانشجویان به طور کلی بعنوان یکی از راه‌های رسیدن به بهزیستی آنان می‌باشد، که این مهم می‌تواند بر اساس نظریه خودمختاری به‌وسیله رفتارهای بین فردی استاد برای دانشجویان تعیین شود. پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش اساتید تربیت بدنی در حمایت و خنثی‌کردن نیازهای اساسی روان‌شناختی از تجربه رضامندی و تخریب این نیازها در انگیزه های فضیلت-گرایی و لذت‌گرایی، شاخص‌های بهزیستی و عدم بهزیستی، و مشارکت دانشجویان در کلاس‌های تربیت بدنی انجام گرفت. بدین منظور، 388 دانشجوی دختر و پسر در کلاس‌های تربیت بدنی عمومی و ورزش پرسشنامه‌های رفتارهای بین‌فردی اساتید، انگیزه لذت گرایی و فضیلت گرایی در فعالیت ها، سرزندگی ذهنی، افسردگی، و شاخص‌های مشارکت و عدم‌مشارکت در کلاس تربیت بدنی را تکمیل کردند. جهت تحلیل داده‌ها از آنالیز خوشه‌ای، همبستگی پیرسون و مانوا استفاده شد. نتایج به طور کلی نشان داد که، در مقایسه با دانشجویانی که رفتار استادشان را بیشتر خنثی کننده درک کرده بودند، دانشجویانی که رفتار استادشان را بیشتر حامی-نیاز درک کرده بودند رضایت‌مندی از نیازهای اساسی (p< .001)، انگیزه فضیلت‌گرایی (p< .01)، مشارکت بیشتر در کلاس‌های تربیت بدنی (p< .001)، و سرزندگی (p< .001) بالاتری را گزارش کردند. نتایج از فرض پژوهش و رویکرد نظریه خود-تعیین‌گری در کلاس‌های تربیت بدنی دانشگاهی حمایت کرد. رفتارهای حامی نیاز استاد می‌تواند بعنوان یک رویکرد مهم در کلاس‌های تربیت بدنی دانشگاهی به جهت تاثیر آن بر پیامدهای مطلوب دانشجویان در نظر گرفته شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The relations of teachers’ interpersonal behaviors with students’ well-being motives, basic psychological need satisfaction, engagement and well-being in students in college physical education

نویسندگان [English]

  • Behzad Behzadnia 1
  • Saeed Shokri 2
1 Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Science, University of Tabriz
2 PhD , Departement of Motor Behavior/Faculty of Physical Education and Sports Sciences/ University of Tabriz, /Tabriz/ Iran
چکیده [English]

According to self-determination theory, students’ well-being motives generally considered as a way to experience their well-being, that it can be determined by teachers’ interpersonal behaviors. The present research aimed to examine students’ perceptions of teachers’ need-supportive and need-thwarting on students’ hedonic and eudaimonic motives for activities, basic psychological need satisfaction and need frustration, well and ill-being, and engagement and disengagement in college physical education programs. To do this, 388 college students participated in this study and filled out teachers’ interpersonal behaviors, hedonic and eudaimonic motives for activities, vitality, depression, and (dis)engagement questionnaires. Pearson correlation, multivariate Analysis of Variances, and latent profile analysis were used. Compared to students who perceived their teachers as highly need thwarting, students who perceived their teacher as need support reported higher need satisfaction (p < .001), eudaimonic motive (p < .01), subjective vitality (p < .001), and engagement in physical education lessons (p < .001). Findings supported our expectation and the self-determination theory tenets in college physical education programs. Teachers’ need-supportive behaviors could consider as an effective teaching approach on students’ positive outcomes in college physical education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Basic psychological needs
  • Eudaimonia
  • Self-determination Theory
  • Well-being
  • Engagement
  • Physical education

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 15 دی 1403
  • تاریخ دریافت: 20 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 25 آذر 1403
  • تاریخ پذیرش: 15 دی 1403