معنا، اصول و روش تعامل، از منظر مدرسین تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی رویکرد مفهوم‌سازی بنیادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 علوم تربیتی. دانشگاه سیستان و بلوچستان. زاهدان.ایران(مامور در دانشگاه زنجان)

2 تربیت بدنی. دانشگاه فرهنگیان تبریز. تبریز. ایران

3 علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان تبریز. تبریز. ایران

10.22034/mmbj.2025.59671.1068

چکیده

هدف این پژوهش استخراج معنای تعامل در جو آموزش عالی با استناد به دیدگاه اساتید تربیت بدنی است. روش پژوهش، نظریه بنیادی مبتنی بر رویکرد استقرایی است. منبع جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه با اساتید تربیت بدنی دانشگاههای آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی می‌باشد. ازآنجایی‌که روش پژوهش بنیادی است، تعداد نمونه، منوط به اشباع نظری می باشد؛ پژوهش بعد از کدگذاری و تعیین درون‌مایه‌ها، در مصاحبه بیست و هشتم به اشباع نظری رسید. بعد از مبانی نظری و در فرایند تحلیل داده‌ها، ابتدا کدگذاری، بعد یافتن وجوه مشترک ایده‌ها و سرانجام استنتاج درون‌مایه‌های اصلی و فرعی و در نهایت جمع‌بندی صورت گرفت. 1) برای معنای تعامل درون مایه (تم) اصلی عاملیت استنتاج شد2 ) برای وجه ممتاز و ویژگی مهم تعامل، فهم متقابل و پذیرش غیر انتخاب شد 3 ) برای کنش های مربی متربی" ارتباط افقی" و در نهایت، تجربه زیسته حرفه ای" بعنوان تم اصلی، در مقبولیت مبانی فکری اساتید در باب تعامل، استنتاج شد.
کلمات کلیدی: تعامل، آموزش عالی، مفهوم سازی بنیادی، اساتید

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The meaning, principles and method of interaction in Higher Education from the perspective of Physical education professors of Islamic Azad University of East Azarbaijan province

نویسندگان [English]

  • masoud khanjarkhani 1
  • sohrab yazdani 2
  • rasul rezaei 3
1 Educational Science. University of Sistan and Baluchestan. Zahedan, Iran
2 Physical Education. Farhangian University of Tabriz. Tabriz. Iran
3 Educational Science. Farhangian University of Tabriz. Tabriz. Iran
چکیده [English]

IntroductionThe concept of interaction in higher education was extracted based on the perspective of physical education professors at the Islamic Azad University of East Azerbaijan Province.
MethodsThe study was carried out through a grounded theory method based on an inductive approach. The data collection source involved interviews with physical education professors at the Islamic Azad University of East Azerbaijan province. The study was carried out through a grounded theory methodology. The population under study comprised all physical education professors at the Islamic Azad University of East Azerbaijan in the year 2022 (n=87). Given that sample size in grounded theory research is contingent upon theoretical saturation, after coding and identifying core themes, saturation was achieved in the 28th interview.
Results: Following theoretical foundations and data analysis, the process involved coding, identifying commonalities in ideas, and ultimately inferencing main and subsidiary themes and summarizing. The key findings are as follows: 1) The core theme for the concept of interaction was "agency". 2) The distinctive and important aspect of interaction was "mutual understanding and accepting others." 3) For instructor-learner actions, the horizontal relationship and, ultimately, the professional life experience served as the central theme, reflecting the cognitive foundations of professors' perspectives on interaction.
Conclusion: In the interaction between professor and student, they collaborate together. And after "self-understanding" occurs, "other understanding" begins, which also leads to "mutual understanding".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: interaction
  • higher education
  • fundamental conceptualization
  • professors