مقایسه شایستگی حرکتی ادراک‌شده و واقعی در افراد دارای برتری جانبی متفاوت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

2 اراک، دانشگاه اراک، دانشکده علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، کد پستی

3 دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک

10.22034/mmbj.2025.64026.1125

چکیده

یکی از موضوعات مهم در تمرین و آموزش مهارت های حرکتی در سطوح پایه بحث برتری جانبی می باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه شایستگی حرکتی ادراک‌شده و واقعی در افراد دارای برتری جانبی متفاوت بود. روش این پژوهش علی-مقایسه‌ای بود که به‌صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه دانش‌آموزان 12 تا 15 ساله شهرستان اراک بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند نمونه ای با حجم 112 دانش‌آموز شامل 56 نفر چپ برتر و 56 نفر راست برتر انتخاب شدند. برای تعیین برتری جانبی از پرسشنامه ادینبورگ و چاپمن و روش اسمیت و همکاران استفاده شد. شایستگی حرکتی واقعی با استفاده از آزمون شایستگی حرکتی (+KTK3) و شایستگی حرکتی ادراک‌شده با پرسشنامه شایستگی حرکتی ادراک‌شده در نوجوانان ارزیابی شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل و در سطح معنی‌داری 05/0>P با نرم‌افزار SPSS نسخه 26 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که گروه چپ برتر نسبت به گروه راست برتر در شایستگی حرکتی ادراک‌شده عملکرد بهتری دارد (001/0=p). اما در شایستگی حرکتی واقعی بین دو گروه چپ برتر و راست برتر تفاوت معناداری مشاهده نشد (365/0=p). با توجه به نتایج پژوهش حاضر احتمالاً برتری جانبی متغیر مهمی جهت مهم شمردن یا تفکیک افراد در هنگام آموزش مهارت‌های حرکتی نمی باشد. البته در این زمینه به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of Perceived and Actual Motor Competence in Individuals with Different Lateral Dominance

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Karami 1
  • Jalil Moradi 2
  • Alireza Bahrami 3
1 Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Faculty of Sport Sciences, Arak University, Arak, Iran.
2 Department of Motor Behavior and Sport Psychology Faculty of Sport Sciences, Arak University, Arak 38156-8-8349, Iran
3 Faculty of Sport Sciences, Arak University, Arak, Iran
چکیده [English]

One of the important topics in the practice and training of motor skills at basic levels is the topic of lateral dominance. Therefore, the aim of the present study was to compare the perceived and actual motor competence in people with different lateral dominance. The method of this research was causal-comparative which was conducted in the field. The statistical population of the research included all students aged 12 to 15 in Arak city, who were selected using the purposeful sampling method, a sample of 112 students including 56 left-handed and 56 right-handed. Edinburgh and Chapman questionnaire and Smith et al.'s method were used to determine lateral dominance. Actual movement competence was evaluated using the motor competence test (+KTK3) and perceived motor competence was evaluated with the questionnaire of perceived motor competence in adolescents. Data analysis was performed using independent t-test at a significance level of P<0.05 with SPSS version 26 software. The results showed that the left-dominant group performed better in perceived motor competence compared to the right-dominant group (p=0.001). However, no significant difference was observed in actual motor competence between the two groups (p=0.365). According to the results of the present study, lateral dominance is probably not an important variable for considering or separating people in motor skills training. Of course, more research is needed in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • KTK3+ test
  • Lateral dominance
  • Perceived motor competence
  • Actual motor competence