تاثیر محتوای آموزشی بر ارتقای کارکردهای اجرایی دانش آموزان در درس تربیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی ،دانشکده علوم ورزشی ، دانشگاه الزهرا

2 دانشگاه مالزی

3 کارشناس ارشد رفتار حرکتی ، دانشکده علوم ورزشی ، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

10.22034/mmbj.2025.64874.1147

چکیده

مقدمه: ن هدف پژوهش، بررسی تاثیر محتوای آموزشی بر ارتقای کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان در درس تربیت‌بدنی است. روش پژوهش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به صورت نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان الشتر در سال تحصیلی 1400-1401 بود. که 62 نفر با میانگین سنی 76/0± 24/14 به‌صورت در دسترس انتخاب شدند ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل آزمون دسته بندی کارت‌های ویسکانسین و آزمون برج لندن است. ابتدا، پیش‌آزمون گرفته شد و سپس گروه آزمایشی طی 8 جلسه بازی و فعالیت های کلاسی را مطابق فعالیت و برنامه کامل درسی و بر اساس شش معیار استاندارهای انجمن ملی تربیت بدنی و ورزش داده شد. سپس هر دو گروه در پس‌آزمون شرکت کردند و داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یکراهه در سطح معنی داری 05/0>P تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد ارائه محتوای آموزشی درکلاس درس تربیت بدنی در گروه آزمایشی منجر به بهبود کارکرد های اجرایی از جمله برنامه‌ریزی، سازماندهی، توانایی تطبیق راهبردهای شناختی با چالش‌ها و حفظ قوانین شناختی و همچنین مهارت حل مسئله نسبت به گروه کنترل شد. بنابر این رویکرد آموزش توسط معلم و ارائه محتوای اثر بخش در کلاس درس تاثیر بالقوه ای بر ارتقای کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان در درس تربیت بدنی داشت .
نتیجه‌گیری: به طور کلی، نتایج این پژوهش نشان می‌دهد استفاده از محتوای آموزشی اثر بخش بر ارتقای کارکردهای اجرایی فراگیران تاثیر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of educational content on improving the executive functions of students in physical education course

نویسندگان [English]

  • Rosa Rahavi Ezabadi 1
  • Pari Khalilmarandi 2
  • Faezeh mohajer 3
1 Department of motor behavior Faculty of Sport ,science Alzahra University
2 Malasia Uni
3 Master of Motor behavior, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: Teaching outcomes are often closely related to the decisions teachers make while teaching and delivering educational content. Therefore, the aim of the research is to investigate the effect of educational content on improving the executive functions of students in physical education.
Research method: This research was conducted in terms of practical purpose and in a semi-experimental way using a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this research was female students of the first year of secondary school in Al-ashtar city. The sample number of 62 participants with an average age of 14.24 ± 0.76 was selected as available. The data collection tool included the Wisconsin card sorting test and also the Tower of London test. First, a pre-test was taken
, then the experimental group was given the necessary training in 8 sessions games and classroom activities according to the activity and full curriculum and based on the six standards of the National Association of Physical Education and Sports. Then both groups participated in the post-test and the data were analyzed using one-way analysis of covariance at a significance level of P<0.05.
Findings: The results of the research revealed that the presentation of educational content in the physical education classroom in the experimental group led to the improvement of executive functions such as planning, organizing, the ability to adapt cognitive strategies to challenges and to maintain cognitive rules, as well as problem solving skills compared to the control group. Therefore, the approach of teaching by the teacher and providing effective content in the classroom had a potential impact on improving the executive functions of students in physical education.
Conclusion: In general, the results of this research show that the use educational content has an effect on improving executive functions such as planning, organizing, the ability to adapt cognitive strategies to challenges, and problem solving for learners. Therefore, it is suggested that teachers make compile lesson objective during physical education So that learners, in addition to achieving the standards of physical education, also achieve the elevation of executive functions that affect aspects of cognitive performance

کلیدواژه‌ها [English]

  • Class games
  • Lesson plan
  • Physical literacy
  • The standards of the National Association of Physical Education and Sports