مقایسه بازی‌های چالشی و غیرچالشی بال اشوله هایدلبرگ بالشوله هایدلبرگ بر سطح فعالیت بدنی و لذت از فعالیت در دختران ۹ تا ۱۱ ساله: رویکردهای مبتنی بر بازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه رازی، کرمانشاه

2 دانشگاه رازی ، کرمانشاه

3 آسیب شناسی و رفتار حرکتی، دانشگاه رازی. کرمانشاه. ایران

10.22034/mmbj.2025.64805.1146

چکیده

کاهش فعالیت بدنی در کودکان و سبک زندگی کم‌تحرک ناشی از تغییرات زندگی مدرن، به‌عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش مشکلات جسمانی و ضعف در مهارت‌های حرکتی کودکان شناخته شده است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثرات بازی‌های توپی چالشی و غیرچالشی بر میزان فعالیت بدنی و لذت از فعالیت بدنی در کودکان دختر ۹ تا ۱۱ ساله انجام شد. در این مطالعه، ۳۰ دانش‌آموز دختر از مدارس شهر کرمانشاه به‌طور تصادفی در دو گروه ۱۵ نفره بازی‌های توپی بالشوله هایدلبرگ به صورت چالشی و غیرچالشی به مدت 8 هفته (هر هفته 3 جلسه) قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه فعالیت بدنی (ضامنی و همکاران، ۱۳۹۸) و مقیاس ارزیابی لذت از فعالیت بدنی (مورانو و همکاران، 2019) بود که به سنجش میزان فعالیت بدنی و میزان لذت از این فعالیت‌ها در دو گروه پرداخته شد. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که گروهی که در بازی‌های چالشی شرکت داشتند، به‌طور معنی‌داری نمرات بالاتری در سطوح فعالیت بدنی و لذت از فعالیت نسبت به گروه غیرچالشی کسب کردند (P<0.05). این نتایج نشان می‌دهد که بازی‌های چالشی، از طریق ایجاد محیطی پویا و جذاب، می‌توانند به‌عنوان راه‌کاری مؤثر در افزایش فعالیت بدنی و ایجاد تجربه‌ای مثبت و لذت‌بخش برای کودکان مورد استفاده قرار گیرند. به‌طور کلی، استفاده از این بازی‌ها در درازمدت می‌تواند به ترویج سبک زندگی سالم‌تر در کودکان کمک کند و انگیزه بیشتری برای شرکت در فعالیت‌های آنان ایجاد کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of Challenging and Non-Challenging Heidelberg Ball Games on Physical Activity and Enjoyment in 9-11-Year-Old Girls: Play-Based Approaches

نویسندگان [English]

  • Neda Mohammadvaisi 1
  • Ayoob Sabaghi 2
  • Behrooz Ebrahimi 3
1 Razi University, Kermanshah
2 Razi University. Kermanshah
3 Pathology and motor behavior, Razi University. Kermanshah. Iran
چکیده [English]

The decline in physical activity and sedentary lifestyle in children, driven by modern lifestyle changes, has been recognized as one of the primary factors contributing to increased physical problems and a decline in motor skills. This study aimed to compare the effects of challenging and non-challenging ball games on physical activity levels and enjoyment of physical activity in 9-11-year-old girls. In this study, 30 female students from schools in Kermanshah were randomly assigned to two groups of 15 participants each. They participated in Heidelberg Ball School games with challenging and non-challenging designs for 8 weeks (3 sessions per week). Data collection tools included the Physical Activity Questionnaire (Zamani et al., 2019) and the Physical Activity Enjoyment Scale (Morano et al., 2019), which were used to assess the level of physical activity and enjoyment derived from these activities in both groups. The results were analyzed using the analysis of covariance (ANCOVA). The results indicated that the group participating in challenging games scored significantly higher in both physical activity levels and enjoyment compared to the non-challenging group (P<0.05). These results suggest that challenging games, by creating a dynamic and engaging environment, can be an effective strategy for increasing physical activity and providing a positive and enjoyable experience for children. Overall, the use of these games in the long term may contribute to promoting a healthier lifestyle in children and increase motivation to engage in physical activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Physical Activity
  • Ball Games
  • Challenging Games
  • Enjoyment
  • Children