مطالعه کیفی مولفه های موثر تعامل والدین-معلم از دیدگاه معلمان تربیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران

2 Urmia, Iran

10.22034/mmbj.2025.64499.1136

چکیده

تعامل موثر والدین و معلم تربیت‌بدنی در ارتقای سلامت جسمانی، روانی و رشد اجتماعی-عاطفی دانش‌آموزان موثر می‌باشد. با این حال، برخی عوامل موثر می‌تواند این تعامل را محدود یا تقویت کند. این پژوهش کیفی با هدف بررسی مولفه‌های موثر در تعامل بین والدین و معلم از دیدگاه معلم تربیت‌بدنی انجام شده است. از لحاظ هدف، این تحقیق کاربردی و از نظر روش، کیفی و از نوع تجربه زیسته توصیفی است. 16 معلم تربیت‌بدنی با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند ملاک‌دار انتخاب شدند و داده‌ها از طریق ابزار مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و عمیق گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش هفت مرحله‌ای کلایزی شامل مرور دقیق متن مصاحبه‌ها، و شناسایی ساختار اصلی و به کمک نرم‌افزار MAXQDA نسخه 2020 انجام شد. یافته‌ها نشان داد که مولفه‌های اصلی شامل ویژگی‌های روانشناختی، برقراری ارتباط و همکاری، شرکت در جلسات، عوامل اقتصادی، امکانات و تجهیزات ورزشی، آشنایی با اهداف تربیت‌بدنی، آگاهی از وضعیت سلامتی و وضعیت جسمانی بودند؛ همچنین، 31 زیرمولفه شناسایی شد. به طور کلی، پیشنهاد می‌شود سیستم آموزشی از مولفه‌های موثر شناسایی‌شده در این پژوهش برای بهبود تعامل بین معلم تربیت‌بدنی و والدین بهره گیرد و برنامه‌هایی برای آموزش و تعامل موثر بین والدین و معلمان برگزار شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Qualitative Study of the Effective Components of Parent-Teacher Interaction from the Perspective of Physical Education Teachers

نویسندگان [English]

  • Sepideh Soduri 1
  • Malek Ahmadi 2
1 Department of Physical Education and Sports Sciences, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
2 Urmia, Iran
چکیده [English]

Effective interaction between parents and physical education teachers plays a significant role in promoting students' physical and mental health as well as their social-emotional development. However, certain factors can either limit or enhance this interaction. This qualitative study aimed to explore the factors influencing parent-teacher interactions from the perspective of physical education teachers. The research is applied in purpose and employs a qualitative, descriptive phenomenological approach. Sixteen physical education teachers were selected using criterion-based purposive sampling, and data were collected through semi-structured, in-depth interviews. Data analysis was conducted using the seven-step Colaizzi method including thorough review of interview transcripts and identification of core structures, supported by MAXQDA software version 2020. Findings revealed that key factors included psychological characteristics, communication and cooperation, meeting participation, economic factors, sports facilities and equipment, familiarity with physical education goals, awareness of health status, and awareness of physical condition. Additionally, 31 sub-factors were identified. Overall, it is recommended that the education system utilize these identified factors to foster effective interactions between physical education teachers and parents, and implement training sessions to promote constructive communication between them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parent-Teacher Interaction
  • Physical Education
  • Student
  • Qualitative Research

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 23 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 15 آذر 1403
  • تاریخ پذیرش: 16 اردیبهشت 1404