تأثیر مداخله مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر انگیزه و میزان مشارکت در فعالیت بدنی دانش‌آموزان با سطوح پایین فعالیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشگاه تهران

10.22034/mmbj.2025.66188.1163

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر یک دوره 7 جلسه ای مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر انگیزه و مشارکت در فعالیت بدنی در دانش‌آموزان نوجوان کم‌تحرک انجام گرفت. پژوهش حاضر به‌صورت آزمایشی با استفاده از طرح اندازه‌های تکراری و گروه کنترل در شهرستان شاهرود انجام شد. 132 دانش‌آموز دختر با سن 13 تا 18 سال به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله یک برنامه 7 جلسه‌ای ACT را دریافت کردند که طی 7 هفته برگزار شد، در حالی که گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکردند. انگیزه و میزان مشارکت در فعالیت بدنی پیش و پس از مداخله با استفاده از پرسشنامه‌های BREQ-2 و PAR-Q ارزیابی شدند. داده های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس مرکب با نرم افزار21SPSS تجزیه وتحلیل شدند. نتایج نشان داد که مداخله ACT موجب افزایش انگیزه درونی (اندازه اثر: 0.86) و تنظیم شناسایی‌شده (اندازه اثر: 0.20) و کاهش تنظیم بیرونی (اندازه اثر: 0.50) در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل شد (001/0p>). همچنین، میزان مشارکت در فعالیت بدنی در گروه مداخله به‌طور معناداری افزایش یافت (اندازه اثر: 0.82) (001/0p>). استفاده از ACT می‌تواند به بهبود انگیزه و میزان مشارکت در فعالیت بدنی دانش‌آموزان نوجوان کم‌تحرک کمک کند. بنابراین، مدارس میتوانند از این رویکرد جهت ارتقاء انگیزه و میزان مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های جسمانی استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Acceptance and Commitment Therapy-Based Intervention on Physical Activity Motivation and Participation Among Students with Low Levels of Physical Activity

نویسندگان [English]

  • fatemeh shaabani 1
  • Hassan Gharayagh zandi 2
  • Azam Noferesti 2
  • Elaheh Arab Ameri 2
1 Department of Behavioral and Cognitive Sciences in Sports, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran
2 University of Tehran
چکیده [English]

This study aimed to examine the effects of a 7-session Acceptance and Commitment Therapy (ACT) intervention on motivation and participation in physical activity among physically inactive adolescent students. This experimental study, employing a repeated-measures design with a control group, was conducted in Shahroud city. A total of 132 female students aged 13 to 18 were randomly assigned to either the intervention or control group. The intervention group participated in a 7-session ACT program over seven weeks, while the control group received no intervention. Motivation and participation in physical activity were assessed before and after the intervention using the BREQ-2 and PAR-Q questionnaires. Data were analyzed using mixed-design ANOVA in SPSS 21. The findings indicated that the ACT intervention significantly increased intrinsic motivation (effect size: 0.86) and identified regulation (effect size: 0.20) while reducing external regulation (effect size: 0.50) in the intervention group compared to the control group (p < 0.001). Additionally, participation in physical activity significantly increased in the intervention group (effect size: 0.82) (p < 0.001). The use of ACT can help enhance motivation and participation in physical activity among physically inactive adolescent students. Therefore, schools can adopt this approach to promote students' motivation and engagement in physical activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Acceptance and Commitment Therapy (ACT)
  • Physical Activity
  • Participation Motivation
  • Physically Inactive Adolescents