تأثیر برنامه تمرینی منتخب بر مهارت‌ها‌ی زندگی، مهارت‌های خودتنظیمی و حس‌انسجام در نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 گروه رفتارحرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

3 گروه رفتارحرکتی و مدیریت ورزشی ، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

4 گروه علوم ورزشی، موسسه آموزش عالی عطار مشهد، مشهد، ایران

10.22034/mmbj.2025.64497.1137

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر نه هفته برنامه تمرینی منتخب بر مهارت‌های زندگی، مهارت‎‌های خودتنظیمی و حس‌انسجام نوجوانان بود. این پژوهش از نوع نیمه تجربی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دختران 13 تا 15 ساله ساکن شهر مشهد بود. 48 شرکت کننده به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند. ابتدا هر دو گروه سه پرسشنامه‌ (مهارت‌های زندگی، خودتنظیمی و حس‌انسجام) را تکمیل کردند و سپس گروه تجربی، تمرینات ورزشی منتخب را علاوه بر نه هفته، هفته‌ای دو جلسه به طور منظم انجام دادند و گروه کنترل هیچ گونه تمرینی دریافت نکردند. پس از اتمام تمرینات گروه تجربی هر دو گروه مجددأ پرسشنامه‌های مربوطه را تکمیل کردند. جهت تحلیل داده‌ها از آنالیز واریانس طرح اندازه‌های تکراری با یک عامل درون‌گروهی دوسطحی (پیش‌آزمون و پس‌آزمون) و یک عامل بین‌گروهی دو‌سطحی (کنترل و تجربی) انجام شد. نتایج پژوهش افزایش معنی‌داری در نمرات پرسشنامه‌های مهارت‌های زندگی، مهارت‎‌های خودتنظیمی و حس‌انسجام (p<0/01) پس از انجام تمرینات در آزمودنی‌های گروه تجربی نشان دادند. با توجه به نتایج بدست آمده از این پژوهش انجام تمرینات ورزشی منتخب می‌تواند بر مهارت‌های زندگی، مهارت‎‌های خودتنظیمی و حس‌انسجامنوجوانان دختر موثر باشد، بنابراین پیشنهاد می‌شود از مزایای بالقوه این تمرینات ورزشی در گروه‌های سنی نوجوانان استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of selective training on life skills self-regulatory skills and sense of coherence in adolescents

نویسندگان [English]

  • Somaye Roshandel 1
  • mehdi sohrabi 2
  • mehdi Mohammadi nezhad 3
  • Narges Vali Noghondar 4
1 Department of Motor Behavior, Faculty of Sports Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
2 Department of Movement Behavior and Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Iran
3 Department of Movement Behavior and Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
4 Sports Science Department, Attar Institute of Higher Education, Mashhad, Iran
چکیده [English]

This study aimed to investigate the effect of nine weeks of selective training on life skills, self-regulation skills and sense of coherence of adolescents. This research was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this research was girls people aged 13 to 15 living in Mashhad. First, both groups completed three questionnaire (life skills, self-regulation, and sense of coherence), and then the experimental group performed selected sports exercises regularly for nine weeks and two sessions per week, The control group was without training and after completing the exercises The experimental group of both groups completed the respective questionnaires again. In order to analyze the data, repeated measures analysis of variance was performed with a two-level within-group factor (pre-test and post-test) and a two-level between-group factor (control and experimental). The results of the research showed a significant increase in the scores of life skills questionnaires, self-regulation skills and sense of coherence (p<0.01) after performing the exercises in the subjects of the experimental group. According to the results of this research, performing selected sports exercises can be effective on life skills, self-regulation skills and the sense of coherence of adolescent girls, so it is suggested to use the potential benefits of these sports exercises in the age groups of adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • training
  • sense of coherence
  • self-regulatory
  • life skills
  • adolescents