اثربخشی محرک زیرآستانه ای (سابلیمینال) در مهارت های ذهنی و عملکرد بازیکنان دختر بدمینتون کار رده سنی نوجوان در استان آذربایجان شرقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

2 استادیار گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

3 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

10.22034/mmbj.2025.65643.1157

چکیده

مقدمه و هدف: مهارت‌های روان‌شناختی و ذهنی، از شرایط لازم برای موفقیت در زمینه‌ی ورزش‌های حرفه‌ای، و در برخی موارد، غیرحرفه‌ای است. هدف از انجام تحقیق حاضر، مطالعه‌ اثربخشی محرک زیرآستانه‌ای (سابلیمینال) در مهارت‌های ذهنی و عملکرد بازیکنان دختر بدمینتون‌کار آموزش‌دیده رده سنی نوجوان (13 تا 19 سال) در استان آذربایجان شرقی می‌باشد. روش‌شناسی: پژوهش حاضر، یک پژوهش نیمه‌آزمایشی (نیمه‌تجربی) از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر را بازیکنان دختر بدمینتون‌کار آموزش‌دیده رده سنی نوجوان در استان آذربایجان شرقی در سال 1401 تشکیل می‌دهند. نمونه‌ی پژوهش شامل 40 نفر از ورزشکاران بود که به صورت در دسترس، از بین جامعه‌ی آماری انتخاب شدند و در دو گروه (20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل) قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-26 و با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) انجام گرفته است. یافته‌ها: نتایج یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که ابعاد مهارت‌های ذهنی هدف‌گزینی، اعتماد به نفس، تعهد، واکنش به استرس، آرام سازی، نیروبخشی، تمرکز، تصویرسازی، طرح مسابقه، تمرین ذهنی و بازیافت تمرکز بازیکنان دختر بدمینتون‌کار آموزش‌دیده رده سنی نوجوان، پس از مداخله محرک زیرآستانه‌ای (سابلیمینال)، بهبود یافته است. همچنین عملکرد بازیکنان دختر بدمینتون‌کار آموزش‌دیده رده سنی نوجوان، پس از مداخله محرک زیرآستانه‌ای (سابلیمینال) بهبود یافته است. نتیجه‌گیری: محرک زیرآستانه‌ای (سابلیمینال)، تاثیر مثبت معناداری بر بهبود مهارت‌های ذهنی و عملکرد بازیکنان داشته و می‌تواند به عنوان برنامه آموزشی موثر، مورد توجه مربیان باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of sub-threshold (subliminal) stimulus in mental skills and performance of female badminton players in East Azarbaijan province

نویسندگان [English]

  • Fahimeh Hamed Golzar 1
  • Roghayeh Kiyani 2
  • Mehdi Asghari 3
1 Master of Physical Education and Sports Science, Tabriz branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
2 Assistant Professor of Psychology Department, Tabriz branch, Islamic Azad University,Tabriz, Iran.
3 Ph.D. student in Psychology, Tabriz branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Background & Purpose: Psychological and mental skills are necessary conditions for success in trained and, in some cases, non-trained sports. The aim of the present study is to study the effectiveness of subliminal stimuli on the mental skills and performance of trained adolescent female badminton players (13 to 19 years old) in East Azerbaijan Province. Methodology: The present study is a quasi-experimental study of pre-test-post-test type with a control group. The statistical population of the present study consists of trained adolescent female badminton players in East Azerbaijan Province in 1401. The research sample consisted of 40 athletes who were selected from the statistical population as available and were placed in two groups (20 in the experimental group and 20 in the control group). Data analysis was performed using SPSS-26 software and the multivariate analysis of covariance (MANCOVA) test. Findings: The results of the research findings indicate that the dimensions of mental skills of goal setting, self-confidence, commitment, stress response, relaxation, empowerment, concentration, imagery, competition planning, mental practice, and recovery of focus in trained adolescent female badminton players improved after the subliminal stimulus intervention. The performance of trained adolescent female badminton players also improved after the subliminal stimulus intervention. Conclusion: Subliminal stimulus has a significant positive effect on improving mental skills and player performance and can be considered as an effective training program by coaches.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Subliminal stimulus
  • mental skills
  • players' performance
  • badminton