رابطه ناگویی خلقی و عامل‌های شخصیتی با طرحواره‌های ناسازگار اولیه در ورزشکاران فوتسال: نقش میانجی‌گر تحمل پریشانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش روان شناسی و مشاوره ،دانشگاه فرهنگیان ،صندوق پستی،۸۸۹-۱۴۶۶۵،تهران،ایران.

2 حمزه مرادی، استادیار تربیت بدنی، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران.

10.22034/mmbj.2025.65836.1160

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ناگویی خلقی و عامل های شخصیتی با طرحواره های ناسازگار اولیه با میانجی گری تحمل پریشانی در ورزشکاران فوتسال شهرستان مراغه بود.
روش شناسی: در یک پژوهش توصیفی-همبستگی از میان ورزشکاران فوتسال شهر مراغه تعداد ( 423 نفر) بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری تعداد 201 نفر به صورت در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور بررسی ناگویی خلقی و عوامل شخصیتی از پرسشنامه ناگویی خلقی تورنتو (بگبی، پارکر و تیلور، 1994)، پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی نئو(1985)، پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ (1988)، پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) استفاده شد. داده‌های حاصله با روش‌های آماری توصیفی و استنباطی (همبستگی) با نرم‌افزار SPSS26 و لیزرل برای تحلیل متغیر واسطه‌ای تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: در بین عوامل شخصیتی خرده مقیاس روان رنجوری رابطه مثبت و معنی‌دار و خرده مقیاس‌های برون گرایی، گشودگی به تجربه، توافق و وظیفه شناسی رابطه منفی معنی‌داری با طرحواره‌های ناسازگار اولیه دارند. بین ناگویی خلقی و طرحواره‌های ناسازگار اولیه رابطه مثبت معنی‌دار و بین تحمل پریشانی و طرحواره‌های ناسازگار اولیه رابطه منفی معنی‌داری وجود دارد. همچنین در بررسی نقش واسطه‌ای تحمل پریشانی در رابطه عامل‌های شخصیتی و ناگویی خلقی با طرحواره‌های ناسازگار اولیه، تاثیر مستقیم به مقدار 54/0 و غیرمستقیم از طریق متغیر واسطه‌ای تفکر خلاق برابر با 31/0 مشاهده شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The relationship between alexithymia and personality factors with early maladaptive schemas in futsal athletes: The mediating role of distress tolerance

نویسندگان [English]

  • Akbar Ebrahimi orang 1
  • , Hamzeh Moradi 2
1 Department of psychology and counseling Farhangian university,p.o.Box 14665-889,Tehran,Iran.
2 Hamzeh Moradi, Assistant Professor of Physical Education, Department of Physical Education, Farhangian University, P.O.Box 14665-889, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the relationship between alexia and personality factors with primary maladaptive schemas with the mediation of distress tolerance in futsal athletes of Maragheh city. This research was done in terms of descriptive and correlational research method and with path analysis. The statistical population was all the futsal athletes of Maragheh, whose number was 423. The statistical sample of this research included 201 futsal athletes from Maragheh, who were selected based on Morgan's table and using available sampling method. The research tools included: Toronto Aphasia Questionnaire (Bagby, Parker and Taylor, 1994), Neo's Five-Factor Personality Questionnaire (1985), Yang's Early Maladaptive Schemas Questionnaire (1988), Simmons and Gaher's Distress Tolerance Questionnaire (2005). SPSS26 software and descriptive statistical methods were used to analyze the data and test the questions, and inferential statistics of correlation and Lisrel were used to analyze the mediating variable. The findings showed that, among personality factors, the subscale of neuroticism has a positive and significant relationship and the subscales of extraversion, openness to experience, agreeableness, and conscientiousness have a significant negative relationship with primary maladaptive schemas. There is a significant positive relationship between alexia and primary maladaptive schemas, and a significant negative relationship between distress tolerance and primary maladaptive schemas. Also, in the investigation of the mediating role of distress tolerance in the relationship between personality factors and dyslexia with primary maladaptive schemas, a direct effect of 0.54 and an indirect effect through the mediating variable of creative thinking was observed at 0.31.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Distress Tolerance
  • Early Maladaptive Schemas
  • Personality Factors
  • Aphasia