ارتباط رفتارهای خود-حامی گری با رضایتمندی از نیازهای روان شناختی و عملکرد ورزشی در ورزشکاران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 شهرک ارم منطقه 6 خیابان بهشت شمالی کوچه 14 معصوم پلاک 1 پلاک 1

2 دانشگاه تبریز

3 رفتار حرکتی ، علوم ورزشی،دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

4 گروه علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیت و روانشناسی، دانشگاه تبریز

10.22034/mmbj.2025.62356.1099

چکیده

هدف این تحقیق بررسی رابطه بین سبک‌های خود-حامی گری در نیازهای روان‌شناختی با اضطراب و عملکرد ورزشی در ورزشکاران است. در این مطالعه، مجموعاً ۱۰۶ ورزشکار دانشجو (میانگین سن = ۲۵.۸۹، انحراف معیار = ۴.۲۲) به‌صورت در درسترس از دانشگاه های مختلف تبریز انتخاب شده و به‌طور مجازی پرسشنامه‌ها را پر کردند. پرسشنامه‌های خود-حامی گری و خود-تخریبی با استفاده از تحلیل خوشه‌ای تجزیه و تحلیل شدند تا میانگین‌های اضطراب و عملکرد ورزشی ورزشکاران مقایسه شود. طبق نتایج مدل تحلیل خوشه‌ای دو مرحله‌ای، سه گروه به‌طور معناداری شناسایی شدند. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت معناداری بین سه گروه وجود دارد: (۱) میانگین پایین در خود-حامی گری و میانگین بالا در خود-تخریبی، (۲) میانگین پایین در خود-تخریبی و میانگین بالا در خود-حامی گری، و (۳) میانگین متوسط در خودتخریبی و میانگین متوسط در خود-حامی گری در سبک‌های خود-حامی گری، خود-تخریبی و عملکرد ورزشی. به‌طور خاص، افراد در گروه‌های ۲ و ۳ عملکرد ورزشی بهتری نسبت به گروه ۱ داشتند. این نتایج اهمیت نیازهای پایه روان‌شناختی و به‌ویژه خود-حامی گری در این نیازها برای عملکرد ورزشی را برجسته می‌کند که ملزومات کلیدی برای مربیان و روانشناسان ورزشی دارد.واژه‌های کلیدی: نیازهای روان‌شناختی، عملکرد، اضطراب، ورزشکاران، رویکرد حمایت از خود

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The relations of self-supportive behaviors with psychological need satisfaction and performance in athletes

نویسندگان [English]

  • haniyeh fazeli 1
  • Behzad Behzadnia 2
  • Mohammad Taghi aghdasi 3
  • Soomayeh Heysieattalab 4
1 شهرک ارم منطقه 6 خیابان بهشت شمالی کوچه 14 معصوم پلاک 1 پلاک 1
2 Tabriz
3 Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Physical Education, Tabriz University, Iran
4 Department of Cognitive Neuroscience, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz
چکیده [English]

The aim of this research was to investigate the relationship between self-support of psychological needs with anxiety and performance in athletes. In this study, one hundred six student athletes (Mage = 25.89, SD = 4.22) were conveniently selected and completed the questionnaires in online platform. Self-support and self-thwarting behaviors questionnaires were analyzed using cluster analysis to compare the anxiety and performance of athletes. The results of the two-steps cluster analysis model revealed three groups. The results of analysis of variances showed difference between three groups: (cluster 1) low mean in self-support and high mean in self-thwarting, (2) low mean in self-thwart and high mean in self-support, and (3) average mean in self-thwarting and average mean in self-support on performance among athletes. Specifically, individuals in cluster 2 and 3 showed greater performance compared to cluster 1. Findings highlighted the importance of psychological needs and specifically self-support of needs for athletic performance, which have practical implications for sports psychologists and coaches.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological needs
  • Performance
  • Anxiety
  • Athletes
  • Self-support

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 18 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 21 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 18 تیر 1404