تاثیر آموزش مهارت‌های حرکتی بر اساس هوش‌های چندگانه بر هیجان تحصیلی در کودکان مدارس ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی، دانکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 هیئت علمی دانشگاه تبریز

3 دانشگاه تبریز

10.22034/mmbj.2025.60325.1079

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی آموزش مهارت‌های حرکتی بر اساس هوش‌های چندگانه بر هیجان تحصیلی در کودکان مدارس ابتدایی بود.

روش: روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون_پس آزمون با سه گروه آزمایشی (هوش ریاضی، هوش موسیقیایی و هوش حرکتی) و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش‌آموزان پسر دوره ابتدایی (دامنه سنی 10-11 سال) شهرستان چایپاره و نمونه آماری شامل 60 نفر از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. آزمون هیجان تحصیلی پکران مورد بررسی قرار گرفت. گروه کنترل مهارت‌های حرکتی را به صورت سنتی و گروه‌های آزمایش بر اساس نوع هوش غالبشان به مدت 16 جلسه (هر هفته 2 جلسه، یک ساعته) آموزش دیدند. میانگین، انحراف استاندارد و آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر و t وابسته در نرم افزار اس پی اس نسخه 25 در سطح معناداری 05/0 استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش مهارت‌های حرکتی بر اساس هوش‌های چندگانه تأثیر مثبت بر هیجان تحصیلی دانش آموزان دارد؛ همچنین نتایج حاصل از آزمون تی مستقل در انواع گروه‌ها نشان داد که در آزمون هیجان تحصیلی، در هر سه گروه آزمایش، خرده مقیاس لذت از کلاس به طور معنا‌داری افزایش و خرده مقیاس‌های اضطراب، شرم، خشم، ناامیدی و خستگی به طور معنی‌داری کاهش یافت.

بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، پیشنهاد می‌شود در مدارس و سالن‌های ورزشی که برای کودکان در نظر گرفته شده است، برای افزایش هیجان‌های مثبت، معلمان و مربیان ورزشی، مهارت‌های حرکتی را بر اساس هوش‌های چندگانه آموزش دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of motor skills training based on multiple intelligences on academic excitement in primary school children

نویسندگان [English]

  • Seyed Hojjat Zamani Sani 1
  • Zahra Fathirezaie 2
  • Mir Ahmad Karimi Asl 3
  • Tina Mohamdpour 3
1 Motor behavior department, physical education and sport science faculty, university of Tabriz, Tabriz, Iran
2 University of Tabriz
3 University of Tabriz
چکیده [English]

Introduction: The purpose of the present study was to investigate the effect of motor skills training based on multiple intelligences on academic excitement in elementary school children.

Method: The research method was semi-experimental with a pre-test and post-test design with the presence of four groups، including three test groups (kinesthetic intelligence group، musical intelligence group، and mathematical intelligence group) and a control group. The statistical population is the male elementary school students of Chaypareh city who were studying in the academic year 1399-1400. The statistical sample consisted of 60 people selected through purposive sampling, and 45 students were divided into three groups with mathematical intelligence, musical intelligence, and motor intelligence, and one group randomly was selected as the control group randomly. Before the experiments in the experimental and control groups, the Pekran Academic Excitement Test were performed as pre-tests. Then, during two months and in 16 sessions (two one-hour sessions per week), the students were examined in such a way that the control group performed motor skills traditionally and commonly in schools, and the experimental groups based on their predominant intelligence type. At the end of the experiment, tests of academic excitement and motor proficiency were taken as post-tests from both experimental and control groups. This research was conducted in the field to be practical.

Results: The results showed that teaching movement skills based on multiple intelligences has a positive effect on students' academic excitement; Also، the results of the independent t-test in all types of groups showed that in the academic excitement test، in all three experimental groups، the subscale of enjoyment of the class increased significantly. The negative subscales (including anxiety، shame، anger، frustration، and fatigue) increased. they have decreased significantly. In the case of the control group، the subscale of enjoyment of the class decreased and the negative subscales of academic excitement، except for anxiety، increased.

Conclusion: According to the results of this research، it is suggested that in schools and sports academies intended for children، to increase positive emotions، teachers and sports coaches should teach movement skills based on multiple intelligences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • motor skills training
  • multiple intelligences
  • sports academic excitement
  • elementary school children

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 28 مرداد 1404
  • تاریخ دریافت: 09 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 16 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 28 مرداد 1404