تاثیر تمرین مبتنی بر مدل آموزش ورزش بر رشد و خلاقیت حرکتی دانش‌آموزان دارای اضافه وزن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر تربیت بدنی

2 گروه رفتار حرکتی، دنشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران

3 گروه رفتار حرکتی، دنشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی

10.22034/mmbj.2025.65653.1158

چکیده

مطالعه حاضر با هدف تاثیر تمرین مبتنی بر مدل آموزش ورزش بر رشد حرکتی و خلاقیت حرکتی دانش‌آموزان دارای اضافه وزن انجام گرفت. در این پژوهش نیمه تجربی که با طرح پیش آزمون- پس آزمون انجام گرفت، از بین دانش‌آموزان 13 تا 14 ساله دارای اضافه وزن شهر باخرز به صورت مشارکت داوطلبانه، 30 دانش آموز براسا معیارهای ورود انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مدل اموز ورزش و اموزش سنتی قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون از شرکت‌کنندگان آزمون تبحر حرکتی برونینکس اوزرتسکی و خلاقیت حرکتی گرفته شد. در مرحله تمرین که به مدت 12 هفته و هر هفته 2 جلسه و هر جلسه 45 تا 50 دقیقه در سالن مدرسه به طول انجامید گروه‌های آموزش ورزش (روزهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت 10 تا 11 صبح) و آموزش سنتی (روزهای یک شنبه و سه شنبه ساعت 10 تا 11 صبح) به تمرینات مربوطه (فوتسال) پرداختند. 48 ساعت بعد از آخرین جلسه، مرحله پس آزمون همانند پیش آزمون اجرا شد. داده‌ها به روش تحلیل واریانس عاملی (2 گروه در 2 مرحله اندازه‌گیری) تحلیل شد. نتایج نشان داد که مدل آموزش ورزش باعث بهبود معنی‌دار رشد حرکتی و خلاقیت حرکتی دانش‌آموزان دارای اضافه وزن گردید. اما دیگر نتایج نشان داد که آموزش سنتی بر رشد حرکتی و خلاقیت حرکتی دانش‌آموزان دارای اضافه وزن تاثیر معنی‌داری ندارد. بنابراین، براسسا نتایج مدل اموزش ورزش ممکن است یک روش آموزشی موثر برای معلمانب باشد که مهارت‌های حرکتی و خلاقیت حرکتی را به دانش‌آموزان دارای اضافه وزن آموزش می‌دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Exercise Based on the Sports Education Model on Motor Development and Creativity of Overweight Students

نویسندگان [English]

  • ELIAS ZAMANI 1
  • Daryoosh Khajavi 2
  • Alireza Farsi 3
  • Elahe Arab Amery 2
1 Physical education teacher
2 Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, University of Tehran
3 Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, University of shahid Beheshty
چکیده [English]

Obesity and overweight have physical (motor skills) and psychological (motor creativity) complications in children and adolescents. Therefore, the present study was conducted with the aim of investigating the effect of exercise-based training on motor development and motor creativity of overweight students. In this semi-experimental study, which was conducted with a pre-test-post-test design, 30 overweight students aged 13 to 14 in Bakherz were selected based on voluntary participation based on the inclusion criteria and randomly assigned to two groups: the exercise training model and the traditional education model. In the pre-test phase, participants were administered the Broninex-Ozeretsky motor proficiency test and motor creativity test. In the training phase, which lasted for 12 weeks, 2 sessions per week, and each session lasted 45 to 50 minutes in the school hall, the sports training groups (Monday and Wednesday from 10 to 11 am) and traditional training groups (Sunday and Tuesday from 10 to 11 am) engaged in the relevant exercises (futsal). 48 hours after the last session, the post-test phase was conducted in the same way as the pre-test. The data were analyzed using factorial analysis of variance (2 groups in 2 measurement stages). The results showed that the sports training model significantly improved the motor development and motor creativity of overweight students. However, other results showed that traditional training did not have a significant effect on the motor development and motor creativity of overweight students. Therefore, based on the results, the sports training model may be an effective

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports Training
  • Traditional Training
  • Motor Skills
  • Creativity
  • Overweight