اثر برنامه‌های تمرینی آموزش و پرورش بر سواد بدنی و ترکیب بدنی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی دارای اضافه وزن و چاق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 گروه فیزیولوژی فعالیت ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران

10.22034/mmbj.2025.67865.1200

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر برنامه تمرینی آموزش و پرورش بر سواد بدنی و ترکیب بدنی دانش‌آموزان دختر ابتدایی دارای اضافه وزن و چاقی در شهرستان دهاقان انجام شد. در این مطالعه، 30 دانش‌آموز دختر 7 تا 12 ساله که دارای اضافه وزن و چاقی بودند، به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت هشت هفته، هر هفته یک جلسه 60 دقیقه‌ای تمرین ورزشی انجام دادند. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه سواد بدنی تکمیل و شاخص‌های ترکیب بدنی شامل قد، وزن، BMI، درصد چربی و درصد بدون چربی اندازه‌گیری شد. داده‌ها با استفاده از آزمون کواریانس و تی همبسته با سطح معنی‌داری P≤0.05 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که برنامه تمرینی آموزشی باعث افزایش قابل توجه سواد بدنی دانش‌آموزان و بهبود شاخص‌های ترکیب بدنی شد؛ به‌طوری که وزن، BMI و درصد چربی به طور قابل توجهی کاهش و درصد توده بدون چربی افزایش یافت. این یافته‌ها نشان می‌دهد که تمرینات بدنی می‌تواند نقش مهمی در ارتقای سواد بدنی و بهبود وضعیت جسمانی دانش‌آموزان دختر با اضافه وزن و چاقی ایفا کند. افزایش سواد بدنی می‌تواند زمینه‌ساز مشارکت بیشتر در فعالیت‌های بدنی و ارتقای سلامت کودکان باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Exercise Programs on Physical Literacy and Body Composition of Overweight and Obese Elementary School Girls

نویسندگان [English]

  • Farnaz Torabi 1
  • Zeinab sadat Hejazi Dehaqani 2
  • Mahdiyeh Zamankhanpour 3
1 Faculty of Physical Education, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Department of physical Education and Sport Sciences, Peyame Noor University,Tehran, Iran
3 Department of Exercise Physiology, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

This study aimed to investigate the effect of an exercise program on physical literacy and body composition in overweight and obese elementary school girls in Dehaghan. In this study, 30 girls aged 7 to 12 years with overweight and obesity were randomly assigned to control and experimental groups. The experimental group participated in an exercise program for eight weeks, with one 60-minute session per week. Before and after the intervention, participants completed a physical literacy questionnaire, and body composition indices, including height, weight, BMI, body fat percentage, and fat-free mass percentage, were measured. Data were analyzed using analysis of covariance and dependent t-test with a significance level of P≤0.05. The results showed that the exercise program significantly increased the students’ physical literacy and improved body composition indices; specifically, weight, BMI, and body fat percentage decreased significantly, while fat-free mass percentage increased. These findings indicate that physical exercise can play an important role in enhancing physical literacy and improving the physical condition of overweight and obese girls. Increasing physical literacy can facilitate greater participation in physical activities and promote children's health.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Body Composition
  • Obesity
  • Overweight
  • Physical Literacy
  • Sports Training