تأثیر آموزش فوتبال به روش حس بازی بر میزان ضربان قلب، آمادگی قلبی-عروقی، حداکثر اکسیژن مصرفی و شایستگی حرکتی ادراک‌شده در دانشجویان دختر غیرفعال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار رفتار حرکتی، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

10.22034/mmbj.2024.61281.1091

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر دوازده هفته آموزش فوتبال به روش حس بازی بر میزان ضربان قلب، آمادگی قلبی عروقی، حداکثر اکسیژن مصرفی و شایستگی حرکتی ادراک شده در دانشجویان دختر غیرفعال بود. روش پژوهش: جامعة آماری پژوهش دانشجویان دختر غیرفعال از نظر فعالیت بدنی بودند که تعداد 40 نفر از آن‌هایی که قبلا سابقة بازی فوتبال نداشتند و از نظر جسمانی سالم بودند با میانگین سنی (3±06/22) به صورت تصادفی در گروه‌های مورد نظر (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه شایستگی حرکتی ادراک شده، آزمون دوی 540 متر، تست پله مک کوئین و ضربان سنج پولار استفاده شد. نحوة ارائه تمرینات در گروه‌ها هم شامل تمرینات تکنیکی در گروه سنتی و تغییر در فضای بازی، اندازة زمین و تغییر در تعداد بازیکنان در گروه حس بازی بود. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چند‌متغیره استفاده شد. یافته‌ها: نتایج آزمون‌ها نشان داد که آموزش‌ها مؤثر بوده و آزمودنی‌ها پس از مداخله نسبت به زمان قبل از آن، تغییراتی در آمادگی قلبی عروقی، حداکثر اکسیژن مصرفی، ضربان قلب و متغیر شایستگی حرکتی ادراک شده داشتند. همچنین اثر آموزش فوتبال به روش‌های سنتی و حس بازی باهم تفاوت داشت و نشانگر تأیید نقش مثبت آموزش حس بازی در سطح 05/0>p در میان شاخص‌های پژوهش بود. نتیجه‌گیری: مربیان آموزشی می‌توانند با استفاده از آموزش به روش حس بازی، فعالیت-هایی را طراحی کنند که به دختران جوان دانشجو برای نیل به سبک زندگی فعال و تغییرات مثبت در شاخص‌های سلامت فیزیولوژیک کمک‌کننده باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effects of football training using the game sense approach on heart rate, cardiovascular fitness, maximal oxygen consumption and perceived motor competence in inactive female university students

نویسنده [English]

  • Leily Alizadeh
Assistant professor, Sports Science Department, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Background & purpose: The aim of the present study was to investigate the effects of 12 weeks of football training using the Game Sense approach on heart rate, cardiovascular fitness, maximal oxygen consumption and perceived motor competence in inactive female students. Methods: The statistical population of the study was physically inactive female students, 40 of whom had no experience of playing football and were physically healthy, with a mean age of (22.06±3). They were randomly divided into the desired groups (each group consisted of 20 people). The perceived motor competence questionnaire, the 540-metre running test, the McQueen's step test and the Polar heart rate monitor were used to collect information. The way the exercises were presented in the groups included technical exercises in the traditional group and changes in the playing field, the size of the playing field and the number of players in the game sense group. Multiple covariance analysis was used to analyze data. Results: The results of the tests showed that the exercises were effective and the subjects showed changes in cardiovascular fitness, maximal oxygen consumption, heart rate and perceived motor competence after the intervention compared to before. The effects of football training with traditional methods and game sense were also different and showed the confirmation of the positive role of teaching game sense at the level of p< 0.05 among the research indicators. Conclusions: Coaches can design activities that help young female students to achieve an active lifestyle and positive changes in physiological health indicators by using the game sense approach.

کلیدواژه‌ها [English]

  • game sense
  • perceived motor competence
  • heart rate
  • inactive students
  • football