آموزش تربیت‌بدنی در مدارس از دید کودکان، معلمان و استادان علوم ورزشی: کشف عوامل مرتبط با روش‌های خطی/ غیرخطی/ آموزش بازی برای درک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه الزهرا

2 Damghan University

10.22034/mmbj.2025.64506.1138

چکیده

یافتن بهترین شیوه آموزش برای کمک به رشد و پیشرفت کودکان ضروری است. لذا هدف این مطالعه کیفی کشف عوامل مرتبط با آموزش از دید کودکان، معلمان و استادان علوم ورزشی بود. جامعه آماری این مطالعه کلیه کودکان سنین ابتدایی شهر اسدآباد همدان، معلمان تربیت‌بدنی با حداقل 20 سال تجربه و استادان تربیت‌بدنی با حداقل درجه دانشیاری کل ایران بود. برای انجام این مطالعه بر مبنای اشباع نظری و به روش هدفمند با 10 کودک، 10 معلم و 8 استاد مصاحبه شد. در این راستا نتایج مصاحبه غیرحضوری نیمه‌ساختاریافته این مطالعه نشان داد کودکان آموزش مناسب را در بازی، عدم‌مداخله معلم، عدم‌توضیح کلامی و داوری صحیح می‌دانند. از نظر معلمان در آموزش صحیح باید از بازی، استفاده از تجهیزات و بازخورد استفاده شود و استادان نیز بازی، دستکاری محیط و توضیح کلامی را برای آموزش مناسب مؤثر می‌دانستند. به‌عنوان یک نتیجه‌گیری کلی نتایج این مطالعه بر دستکاری قیود و بازی که مرتبط با اصول روش‌های پویایی بوم‌شناختی است تأکید دارد. بااین‌حال نتیجه مهم این مطالعه شکاف بین نظر کودکان و معلمان/ استادان در مورد آموزش است؛ چراکه معلمان/ استادان هنوز به بازخورد و توضیح کلامی تأکیددارند؛ اما کودکان به‌هیچ‌عنوان این موارد را در آموزش مناسب نمی‌دانند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Teaching physical education in schools from the viewpoint of children, teachers and sport sciences professors: detection of factors related to linear, non-linear, and Teaching Games For Understanding methods

نویسندگان [English]

  • leyla rostami 1
  • Masoumeh Shojaei 1
  • Afkham Daneshfar 1
  • Behzad MOHAMMADI ORANGI 2
1 alzahra university
2 Damghan Uviversity
چکیده [English]

Finding the best teaching methods to help children development and improvement is essential. Therefore, the purpose of this qualitative study was to discover the factors related to education from the perspective of children, teachers and sport sciences professors. The statistical population of this study was all elementary school children in Asadabad, Hamadan, physical education teachers with at least 20 years of experience, and physical education professors with at least a university degree in Iran. To conduct this study, based on theoretical saturation and a purposeful method, 10 children, 10 teachers, and 8 professors were interviewed. In this regard, the results of the offline semi-structured interview of this study showed that children consider appropriate education in the game, lack of teacher intervention, lack of verbal explanation, and correct judgment. According to teachers, games, use of equipment and feedback should be used in proper education, and professors also considered games, environment manipulation and verbal explanation to be effective for proper education. As a general conclusion, the results of this study emphasize the manipulation of constraints and games that are related to the principles of ecological dynamics methods. However, the important result of this study is the gap between the opinion of children and teachers/professors about education; Because teachers/professors still emphasize verbal feedback and explanation; But children do not consider these things appropriate in education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • semi-structured interview
  • elementary school
  • motor learning
  • sports
  • teaching method