مقایسه اثر خودگفتاری آموزشی و انگیزشی بر یادگیری مهارت سرویس بلند بدمینتون و خودکارآمدی دختران بدمینتون باز نوجوان مبتدی شهر کرمانشاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی و آسیب شناسی ورزشی- دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 گروه رفتار حرکتی و آسیب شناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

10.22034/mmbj.2024.62442.1103

چکیده

مهارت‌های ذهنی از جمله عواملی هستند که بر یادگیری و عملکرد افراد تأثیر می‌گذارند. یکی از این مهارت‌های ذهنی، خود‌گفتاری است که ورزشکاران آن اغلب در طول یادگیری مهارت و رقابت استفاده می‌کنند. هدف این تحقیق مقایسه تأثیر خود‌گفتاری آموزشی و انگیزشی بر یادگیری مهارت سرویس بلند بدمینتون و خودکارآمدی بازیکنان نوجوان مبتدی زن بدمینتون در شهر کرمانشاه بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. شرکت‌کنندگان در این مطالعه شامل 36 دختر نوجوان مبتدی بودند که به طور تصادفی به سه: خودگفتاری آموزشی، گفتار انگیزشی و کنترل گروه تقسیم شدند. پس از برگزاری پس آزمون، شرکت کنندگان غیر از گروه کنترل، به مدت 4 هفته مهارت سرویس بلند را تمرین کردند. تمام گروه‌ها در طول تمرین از خودگفتاری مخصوص خود استفاده کردند. آزمون اکتساب درپایان جلسه دوازدهم تمرین بعمل آمد. ۴۸ ساعت بعد، آزمون یادداری و خودکارآمدی برگزار شد. پس از اطمینان از توزیع طبیعی داده های گرداوری شده، با استفاده از آزمون شاپیرو-ویلک، آزمون آنالیزواریانس تکرازی برای تحلیل ها بکار گرفته شد. نتایج نشان داد که هر دوی خود گفتار آموزشی و انگیزشی تأثیر معناداری بر یادگیری مهارت سرویس بلند بدمینتون و خودکارآمدی افراد داشت، اما تاثیر خودگفتاری انگیزشی بیشتر بود(p<0.05). بنابر یافته های حاضر، علیرغم مفید بودن هر دو نوع حودگفتاری، ورزشکاران می توانند از خودگفتاری انگیزشی بیشتر بهره مند شوند

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of the effect of educational and motivational self-talk on learning badminton long serve skill and self-efficacy of female badminton beginners in Kermanshah city.

نویسندگان [English]

  • ali heirani 1
  • ali heirani 2
1 department of motor behavior and sports injuries, faculty of razi university, kermanshah, iran
2 department of motor behavior and sports injuries, faculty of sports sciences, razi university, kermanshah, iran
چکیده [English]

Mental skills are among the factors that influence individuals' learning and performance. One of these mental skills is self-talk, which athletes often use during skill learning and competition. The aim of this study was to compare the effects of educational and motivational self-talk on the learning of badminton high service skill and self-efficacy of beginner female badminton players in the city of Kermanshah. The research method was experimental with pre-test and post-test design. The participants in this study included 36 beginner adolescent girls who were randomly divided into three groups: educational self-talk, motivational self-talk, and control group. After the post-test, participants, except for the control group, practiced the high service skill for 4 weeks. All groups used their specific self-talk during the practice sessions. The acquisition test conducted at the end of the twelfth practice session. Forty-eight hours later, the retention and self-efficacy test was conducted. After ensuring the normal distribution of the gathered data using Shapiro-Wilk test, the data were analyzed with repeated measures analysis of variance. The results showed that both educational and motivational self-talk had a significant impact on the learning of badminton high service skill and self-efficacy of individuals, but the impact of motivational self-talk was greater. According to the findings of this study, despite the usefulness of both types of self-talk, athletes can benefit more from motivational self-talk

کلیدواژه‌ها [English]

  • motivational self talk
  • educational self talk
  • badminton long service
  • self efficacy
  • acquisition